Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

sobota, 26 grudnia 2015

Top 13- najważniejsze wydarzenia literackie 2015 roku





To był intensywny literacko rok. Ciężko było wybrać tylko trzynaście faktów z życia literackiego, które były dla mnie ważne. W niektórych wydarzeniach uczestniczyłam, o innych czytałam. Powspominacie ze mną?




1. Miesiąc Spotkań Autorskich - w tym roku gościem honorowym była Ukraina. Co roku uczestniczę w tej imprezie, bo co roku są zaproszeni wspaniali goście. W tym roku, niestety, nie mogłam ze względów zdrowotnych uczestniczyć we wszystkich wieczorach autorskich ,ale udało mi się zdobyć autograf Sehrija Żadana- tegorocznego laureata Literackiej Nagrody Europy Środkowej „Angelus".


2. Gala „Angelusa"- jak zawsze jest to dla mnie emocjonujące przeżycie. W mijającym roku finał był bardzo mocny i ucieszyłoby mnie wyróżnienie dla każdego z finalistów. 
3. Międzynarodowy Festiwal Opowiadania - ważne było dla mnie jedno spotkanie - z Kalinem Terzijskim. Nie dość, że zakochałam się w języku bułgarskim, to jeszcze odkryłam świetnego pisarza.


4. Warszawskie Targi Książki - tyle cudownych spotkań, że nie sposób wszystkich przytoczyć. I ta niezapomniana kolejka po dedykację do Érica-Emanuela Schmitta.


5. Bruno Schulz. Festiwal - niesamowite spotkanie z Lechem Majewskim oraz koncert zespołu Julia i Nieprzyjemni z Marcinem Świetlickim recytującym utwory Wojaczka i towarzyszącą mu wokalnie Julią Kamińską, panel dyskusyjny z finalistami „Angelusa" i spotkanie z Olgą Tokarczuk prowadzone przez Irka Grina zapewniło mi czterodniowa ucztę dla ducha i ucha.
6. Port Wrocław- ostatni, jubileuszowy, dwudziesty. Tylu poetów w jednym miejscu nie spotkałam nigdy. I to same Osobowości. Szkoda, że to był ostatni Port we Wrocławiu.

7. Europejska Noc Literatury - oprócz czytań, w pamięci pozostanie mi spotkanie z Hanną Krall prowadzone przez Jacka Antczaka. Fragmenty reportaży czytała Maja Ostaszewska.
8. Wrocławskie Targi Dobrych Książek - cudowna atmosfera, cieszę się, ze udało mi się uściskać Panią Małgorzatę Gutowską-Adamczyk, pstryknąć sobie fotę z Jerzym Sosnowskim, Baszką Marcinik, Michałem Nogasiem i Wojciechem Mannem i zdobyć słynną pieczątkę Marty Kisiel. Uściskałam się również z kilkoma wydawcami i poznałam Agnieszkę z „Obsesyjnej biblioteczki". 
9. Literacka Nagroda Nike - nie brałam udziału w uroczystej gali, ale zawsze śledzę uważnie, zaciskając kciuki, wyniki. Oczywiście przypłacam to podniesionym ciśnieniem i wypiekami na policzkach. Tegoroczne wyróżnienie dla Olgi Tokarczuk bardzo mnie ucieszyło tym bardziej, że po raz drugi w historii nagrody, pisarka otrzymała zarówno laur od jury, jak i od czytelników.

11. Literacki Nobel dla Swietłany Aleksijewicz.

11. Czytanie w Teatrze Polskim fragmentów książki „Fynf und cfancyś" Michała Witkowskiego - we Wrocławiu na Scenie Kameralniej Teatru Polskiego są organizowane Czynne Poniedziałki, w ramach których odbywają panele dyskusyjne dotyczące różnych dziedzin działalności kulturalnej. Ale są też czytania literackie. Czasami są to sztuki specjalnie przygotowane na potrzeby cyklu poniedziałkowego, ale częściej na scenie są czytane fragmenty książek. Oczywiście, nie wygląda to tak, że siedzi sobie autor lub aktor i czyta. Jest to mini-spektakl. Zazwyczaj chodzę na te czytania, ale w tym roku udało mi się dotrzeć tylko na czytanie Michała. Było rewelacyjnie, bo Witkowski świetnie ma opanowaną sztukę czytania interpretacyjnego. Uśmiałam się jak norka.

12. Spotkanie autorskie z Wojciechem Jagielskim - po przeczytaniu „Wszystkich wojen Lary" jedna myśl nie dawała mi spokoju. Pytanie, które mi po głowie chodziło jest zbyt intymne, bym je tu przytoczyła, ale odpowiedź uzyskałam i zaznałam spokoju.
13. Spotkanie autorskie z Mariuszem Szczygłem- bo spotkania z tym reporterem zawsze są ekscytujące.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.