Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

niedziela, 8 grudnia 2013

Roma Ligocka "Wolna miłość"



 



Autorka: Roma Ligocka
Tytuł: Wolna miłość
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Rok wydania: 2013





Promyki dobrych myśli

„Wolna miłość" to zbiór krótkich tekstów, z których część była publikowana na łamach miesięcznika „Pani" w latach 2011-2013.

Narratorką jest kobieta dojrzała, z dużym bagażem doświadczeń, snująca refleksje na tematy z życia wzięte. Motywem łączącym są tu przemyślenia dotyczące przede wszystkim opozycji między młodością a starością, ciałem a duchem, doświadczeniem a spontanicznością, samotnością a miłością, własnymi potrzebami a rolami społecznymi.

Roma Ligocka często zastanawia się nad duchem czasu, swoje spostrzeżenia ilustruje anegdotami o osobach, które są dla niej ważne, wspomina również ludzi, których spotkała tylko raz, ale w jakiś sposób odcisnęły piętno na jej losie.  

Te teksty są swoistym rozliczeniem i weryfikacją przeszłości samej autorki. Mają one bowiem charakter konfesyjny, Ligocka z niesamowitym ciepłem wspomina ludzi, miejsca, przywołuje w pamięci różne doświadczenia dotyczące związków i uczuć.

„Wolna miłość" to książka przepełniona dobrymi myślami. Jest w niej wiele mądrości życiowej. Roma Ligocka jest osobą niezwykle pozytywną, pogoda ducha, która emanuje z niej na spotkaniach autorskich znajduje również odzwierciedlenie w jej tekstach. Autorka wyciąga do czytelnika dłoń (teksty są ilustrowane zdjęciami splecionych dłoni) i pokazuje, że życie to przygoda pełna niespodzianek, gdy raz jest gorzej, raz lepiej. Truizm? Być może, ale kto by na to patrzył, skoro polepsza humor?

3 komentarze:

  1. ja również, a do tego jeszcze przemawiająca przez nią mądrość życiowa, dystans do wielu spraw-niesamowita kobieta!

    OdpowiedzUsuń
  2. Naczytałam się mnóstwo dobrego o tekstach Ligockiej, a nigdy nie miałam z żadnym do czynienia. Do przeczytania ,,Wolnej miłości" zachęca mnie między innymi świetna okładka. Jak widać, jestem wzrokowcem:)

    OdpowiedzUsuń
  3. na okładce jest obraz autorstw Ligockiej, bo ona jest też malarką. Polecam bardzo jej książki, to jest akurat zbiór krótkich "porad życiowych" ale jej powieści są świetne, zwłaszcza "Dziewczynka w czerwonym płaszczyku"

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.