Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

środa, 4 kwietnia 2012

30 dni z książką i finaliści Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego

              Dzień 3- Książka, która cię kompletnie zaskoczyła
Dorota Masłowska „Paw królowej"
Pamiętam jak w 2001 roku Masłowska zadebiutowała „Wojną polsko-ruską". Cała krytyka padała wtedy przed nią na kolana i wyrzucała pisarkę pod niebiosa. a ja przeczytałam debiut powieściowy młodej autorki i nie mogłam zrozumieć nad czym wszyscy tak pieją z zachwytu?  I nigdy bym już pewnie nie sięgnęła po Masłowską, gdyby nie dr Wojciech Browarny.
Na studiach chodziłam na zajęcia opcyjnie z literatury współczesnej, które opierały się na dyskusji o zadanej lekturze. Omawialiśmy bieżące nowości, a podstawą do zaliczenia była aktywność w zajęciach. Ja lubię rozmawiać o książkach, więc opcje traktowałam jak dyskusyjny klub książki.  I  dnia pewnego dr Browarny zapowiedział, że kolejna książką do omówienia będzie „Paw królowej". A niech to! Jak mi się nie chciało tego czytać, ale cóż zrobić, jako ambitna studentka, sięgnęłam po zadaną lekturę i przepadłam. Masłowska mnie zaskoczyła, wyraźnie widać, ze dziewczyna wzięła się do pracy i rzeczywiście wyrobiła sobie świetny warsztat, humor podrasowała ironią no i ten słuch językowy. Ujęła mnie.

A tymczasem ogłoszono finalistów Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego:

1. Francisco GOLDMAN, Sztuka politycznego morderstwa, czyli kto zabił biskupa, przeł. z angielskiego Janusz Ruszkowski, wyd. Czarne
2. Liao YIWU, Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych, z angielskiego przekładu Wen Huanga tłumaczyła Agnieszka Pokojska, wyd. Czarne
3. Raja SHEHADEH, Palestyńskie wędrówki. Zapiski o znikającym krajobrazie, przeł. z angielskiego Anna Sak, wyd. Karakter
4. Filip SPRINGER, Miedzianka. Historia znikania, wyd. Czarne
5. Colin THUBRON, Po Syberii, przeł. z angielskiego Dorota Kozińska, wyd. Czarne

3 komentarze:

  1. Masłowska jakoś mi nie pod drodze, ale nie omieszkałam przeczytać. Paw zdecydowanie lepszy niż Wojna, ale chyba jeszcze lepsze Dwoje Rumunów...

    co do nagród- Czarne rządzi ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozytywnie mnie zaskoczył pan Wojtek Cejrowski i jego książka Gringo...:)

    W świeżym Dużym Formacie jest krótka rozmowa z autorem "Po Syberii". Czyżby z każdym z finalistów miała być co tydzień taka rozmowa? Byłoby miło:)

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.