Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

wtorek, 18 października 2011

TOP 10- adaptacje i Angelus- finał

Klaudyna tym razem zaprosiła nas do wytypowania dziesięciu najlepszych adaptacji filmowych. No to lecimy.
1.     „Pan Tadeusz” reż. Andrzej Wajda
2.     „Pianistka” reż. Michael Haneke
3.     „Tajemniczy ogród” reż. Agnieszka Holland
4.     „Władca pierścieni” reż. Peter Jackson
5.     „Niebezpieczne związki” reż. Stephen Frears
6.     „Pręgi” - reż. Magdalena Piekorz na podstawie książki „Gnój” Wojciecha Kuczoka.
7.     „Imię róży” reż. Jean Jacques – Annaud
8.     „Rewers” reż.  Borys Lankosz
9.     „Wojna polsko-ruska” reż. Xawery Żuławski
10.  „Dziennik Bridget Jones” reż. Sharon Maguire

Jeszcze bym tak już poza konkursem dorzuciła dwie świetne ekranizacje w reżyserii Andrzeja Wajdy - „Popiół i diament” oraz „Panna Nikt”.

Ogłoszono siedmiu finalistów Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus:
1. Swietłana Aleksijewicz, "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" /Czarne/ Białoruś
2. Natalka Babina, "Miasto ryb" /Rebis/ Białoruś
3. Jenny Erpenbeck, "Klucz do ogrodu" /W.A.B./ Niemcy
4. Drago Jančar, "Katarina, paw i jezuita" /Pogranicze/ Słowenia
5. Ismail Kadare, "Ślepy ferman", /Pogranicze/ Albania
6. Maria Matios, "Słodka Darusia" /Wydawnictwo "Andrzej Bihun"/ Ukraina
7. Wojciech Tochman, "Dzisiaj narysujemy śmierć" /Czarne/
Przypominam, że zwycięzcę poznamy 3.12. Ja trzymam mocno kciuki za Wojciecha Tochmana, a Wy?

7 komentarzy:

  1. Z filmów nie widziałam nr 2. Z listą się jednak mogę zgodzić. Ja tak średnio filmowa jestem, wolę wersje książkowe.
    Z książek nominowanych do Angelusa nie znam żadnej, ale ze względów patriotycznych... kciuki rzymać mogę za Tochmana. Nie wiem czemu, jakoś intuicyjnie, ale przeczytałabym tę prozę słoweńską.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że wygra Aleksijewicz. Ważna i dobra książka, na rzadko poruszany temat. Ale duży sentyment mam do Erpenbeck, jej powieść do dzisiaj za mną chodzi;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Agnesto=> ja mam nadzieję,ze Tochman dostanie tę nagrodę, wg mnie to jeden z najlepszych reproterów. Polecam jego książki. Ale i tak mam przeczucie,że nagroda powędruje do Aleksijewicz.

    OdpowiedzUsuń
  4. czytanki.anki=>Erpenbeck nie czytałam,ale mnie teraz zaciekawiłaś. Polecasz coś szczególnie?

    OdpowiedzUsuń
  5. Dodam do zestawu filmowego obok Popiołu i diamentu Pożegnania Hasa, oraz Kronikę wypadków miłosnych Wajdy:)

    OdpowiedzUsuń
  6. papryczka=> Kronika wypadków miłosnych jakoś mi nie podeszła, ale z Hasa przypomniało mi się jeszcze "Sanatorium pod Klepsydrą" i rewelacyjny "Rękopis znaleziony w Saragossie"

    OdpowiedzUsuń
  7. Mag,
    czytałam tylko nominowane "Klucze do ogrodu", naprawdę warto przeczytać.
    Mnie z kolei zainteresowałaś powieścią Kadare - o tej w ogóle nie słyszałam, może dlatego, że Pogranicze jest niszowym wydawnictwem. A szkoda, bo ciekawe książki wydaje.

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.