Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

piątek, 5 sierpnia 2011

Literacka Nagroda Europy Środkowej „Angelus”

Literacka Nagroda Europy Środkowej ANGELUS jest przyznawana od 2005 roku za najlepszą książkę prozatorską tłumaczoną na język polski. Celem nagrody jest wyróżnienie i promocja najważniejszych dzieł, które stanowią dialog między kulturami i zmuszają do refleksji. Nagroda jest przyznawana żyjącym pisarzom pochodzącym z Europy Środkowej.
Laureat otrzymuje statuetkę Angelusa  autorstwa Ewy Rossano oraz  czek na kwotę 150 000 PLN.

Od czwartej edycji nagrody, wyróżnienie jest również przyznawane tłumaczom. Jeżeli w konkursie zwycięży książka pisarza zagranicznego, nagrodę w wysokości 10 000 PLN otrzymuje jej tłumacz.
 
Jeżeli laureatem zostanie pisarz polski, wówczas jury podejmuje decyzję o przyznaniu nagrody dla tłumacza jednej z książek zagranicznych nominowanych do finałowej 7.
Konkurs składa się z 4 etapów. W pierwszym są weryfikowane książki zgłoszone do danej edycji, w drugim etapie zostaje wyłoniona grupa 14 książek. Następnie jury do trzeciego etapu kwalifikuje 7 tytułów spośród których w grudniu jest wyłowiony laureat.

Skład jury
   - Natalia Gorbaniewska (przewodnicząca)
·        - Stanisław Bereś
·       -  Piotr Kępiński
·       - Julian Kornhauser
·       - Ryszard Krynicki
·       -Tomasz Łubieński
·       - Krzysztof Masłoń
·       - Justyna Sobolewska
·      -  Mirosław Spychalski
·        -Andrzej Zawada 

Do tej pory nagrodę otrzymali:

za 2005 - Jurij Andruchowicz, Dwanaście kręgów
za 2006 – Martin Pollack, Śmierć w bunkrze- opowieść o moim ojcu
za 2007 – Peter Esterhazy, Harmonia caelestis
za 2008 – Josef Skvorecky, Przypadki inżyniera ludzkich dusz
za 2009 – György Spiró, Mesjasze
     za 2010 - Swietlana Aleksijewicz Wojna nie ma w sobie nic z kobiety

1 komentarz:

  1. Witaj, pamiętam jak kiedyś na jakimś blogu pisałaś, że raczej nie wybierzesz się na koncert Planta. Jestem ciekawa czy jednak się wybrałaś. Ja miałam okazję zobaczyć 1/4 mojego ukochanego zespołu, wylałam emocje na blogu, ale wciąż czuję ogromną pustkę, zatem miło byłoby porozmawiać z kimś, kto również tego doświadczył :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.