Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

piątek, 16 września 2011

Siódemka Nike


Tak jak obiecałam- oto siedem książek, które dostały się do finału Literackiej Nagrody Nike:

1. Justyna Bargielska, Obsoletki, wydawnictwo Czarne,
2. Andrzej Stasiuk, Dziennik pisany później, wydawnictwo Czarne,
3. Joanna Bator, Chmurdalia, wydawnictwo W.A.B.,
4. Ignacy Karpowicz, Balladyny i romanse, Wydawnictwo Literackie,
5. Marian Pilot, Pióropusz, Wydawnictwo Literackie,
6. Wojciech Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, wydawnictwo Czarne,
7. Sławomir Mrożek, Dziennik t. 1, 1962-1969, Wydawnictwo Literackie

Chyba po raz pierwszy w historii nagrody wśród finalistów nie znalazł się ani jeden tomik poezji, nie ma również reportażu. Tegoroczny finał zdominowali prozaicy, jest też jeden esej i dziennik. 02.10. poznamy zwycięzcę. Na kogo stawiacie?

12 komentarzy:

  1. Wyborcza trochę pokrętnie i potajemnie informowała o tych nominacjach, trudno było się połapać. Ja żałuję, że w siódemce nie ma "Toastu za Przodków" Wojciecha Góreckiego. Części finałowych książek nie znam, ale z tych o których mogę coś powiedzieć, to cieszą mnie najbardziej Obsoletki. Prawdę mówiąc patrząc na nietypową formę tej książki (książeczki właściwie), byłam zdziwiona, że w ogóle zostały nominowane do NIKE. A tu taki sukces. Trzymam za nie kciuki. "Balladyny..." Karpowicza nie podobały mi się, nawet ich nie skończyłam, ale wiem, że mają swoich zwolenników. Stasiuk już kiedyś NIKE dostał, najnowszej książki nie czytałam, ale jego powieści są dosyć podobne, ja jestem na nie. Ze swej strony kibicuję jeszcze po ciuchu Mrożkowi, bo to klasa sama w sobie, chociaż może powinni jednak wygrać młodzi. Podsumowując - jestem za Obsoletkami.

    OdpowiedzUsuń
  2. No i Szczygieł przepadł w pierwszej turze... Grr. :(

    Moim zdaniem wygra Karpiński, chociaż kibicuję Mrożkowi. Bator jak nie dostała za "Piaskową Górę", to za "Chmurlandię" pewnie też nie, chyba, ze Nike jak Oskary zaczną przyznawać.

    Miło, że przeszły "Obsoletki" i "Dno oka", szkoda że nie ma Góreckiego, o Szczygle już nawet nie wspominając ponownie.

    A Ty jak myślisz, kto wygra?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ania=> mi najbardziej szkoda Szczygła i Szabłowskiego. Obsoletki jakoś mnie nie zachwyciły, może jeszcze nie dorosłam do tej książki, ale już i tak Bargielska zgarnęła Nagrodę Gdynia, więc może już wystarczy? :) Karpowicza nie czytałam, choć zamierzam, ale niech jemu też dadzą spokój, dostał Paszport Polityki, a to już ważne wyróżnienie.Stasiuk w tym zestawie mnie już trochę zdenerwował, w KAŻDYM finale NIKE są jego książki, jakbyśmy nie mieli innych pisarzy. Cieszy mnie Joanna Bator,ale czuję, że nie dostanie tej nagrody. Wydaje mi się, że Mrożek ma duże szanse, ale czytałam też bardzo pozytywne opinie o esejach Nowickiego. No ciekawa jestem kto tym razem postawi sobie statuetkę na półce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ysabell=> chyba jednocześnie pisałyśmy komentarz :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Stawiam na Stasiuka - nie ukrywam,że lubię go bardzo - pozdrowienia dla Czesławcia

    OdpowiedzUsuń
  6. ja myślę, że (niestety) wygra Karpowicz. chociaż chciałabym bardzo, żeby wygrał Nowicki, ewentualnie Bator ("Chmurdalia" dużo lepsza od "Piaskowej góry"). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Z całą sympatią dla Stasiuka, stawiam na Karpowicza. Jakiś czas temu, jeszcze przed nominacjami, kupiłam "Balladyny...". Gdyby dostał nagrodę, miałabym motywację, żeby przeczytać, bo na razie leży odłogiem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Stawiam na Joannę Bator, ale podobnie jak Ty Mag czuję, że NIKE nie dostanie. Kibicuje Karpowiczowi (choć nie za nową książkę, ale za całość).
    Dziwi mnie, że nie ma Szczygiełka! Ejże!:(

    OdpowiedzUsuń
  9. ja Stasiuka też lubię, ale już w każdym finale jest, więc to się robi trochę nudne. A Karpowicza znam z artykułów w Bluszczu.
    malineczka74=>dziękuję za pozdrowienia dla Czesiątka, się z niego kocisko ogromne zrobiło :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ooo świetny pomysł na bloga ja uwielbiam czytać ale z braku czasu czytam często jakieś bzdury nie warte uwagi a tak to poszperam u Ciebie i poczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nikki=> a zapraszam do szperania :) A ja to chyba Ciępowinnam kojarzyć z Dust Blow ? No czekam i czekam na jakiś koncercik we Wro :) To będzie okazja do poznania się :)))

    OdpowiedzUsuń
  12. Lista świetna, konkurencja silna. Stawiam na Mrożka.

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.