Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

sobota, 5 lipca 2014

MSA - Tomáš Zmeškal i Kirstin Innes



I się rozpoczęło. Miesiąc Spotkań autorskich, czyli 31 dni z pisarzami z Polski, Czech, Słowacji i Szkocji. Codziennie do 3 sierpnia w Mediatece będą się odbywały wieczory autorskie. W jednym dniu są dwa spotkania, pierwsze o godzinie 19:00 prezentuje twórczość pisarzy naszych rodzimych lub pochodzących z państw współorganizujących festiwal (Czechy i Słowacja), drugie natomiast o 20:30 to wieczór z gościem honorowym - w tym roku jest to Szkocja.

Schemat spotkań jest zazwyczaj jeden - krótkie wprowadzenie, prezentacja fragmentów prozy, krótka rozmowa.

Festiwal jest organizowany od 2000 roku, ale Wrocław dopiero od czterech lat również w nim uczestniczy i przyznam, że program za każdym razem jest baaardzo ciekawy. Lubię chodzić na te wieczory, bo to mi daje możliwość poznania zupełnie obcych dla mnie pisarzy. O literaturze szkockiej wiem tyle, że jest, więc teraz mam jedyną i niepowtarzalną okazję, by się dowiedzieć jaka jest.

Na pierwszy ogień poszła Kirstin Innes. W Polsce nie mieliśmy jeszcze okazji zapoznać się z jej twórczością, ale na początku przyszłego roku ma się ukazać jej debiutancka powieść „Fishnet", która częściowo opowiada o światku prostytutek. Na spotkaniu autorka zaprezentowała dwa opowiadania. Do pierwszego z nich zaczerpnęła inspirację z reklamy szkockiej wołowiny, w której niezwykle przystojny, muskularny Glen zajada steka. 

Drugi tekst natomiast dotyczył tradycyjnych tańców szkockich, którymi dzieciaki są do tej pory katowane w szkołach.

Przyznam szczerze, że oba opowiadania mnie urzekły dowcipem, ciętym językiem, pomysłem i dobrze skreślonymi postaciami. Innes okazała się niesamowicie skromną, ale roześmianą kobietą. A jak ona czytała! Pełne zaangażowanie i duża ekspresja interpretacyjna, aż się chciało słuchać! Próbowałam uchwycić ją w kadrze, ale udało mi się tylko kilka fotek pstryknąć. Po tym czytaniu już wiem, że będę wypatrywać w przyszłym roku powieści  tej młodej pisarki.





A przed Kirstin Innes było spotkanie z Tomášem Zmeškalem. No, tu już wiedziałam z kim mam do czynienia, ponieważ miałam przyjemność zapoznać się wcześniej z książką tego czeskiego pisarza („List miłosny pismem klinowym" , który był nominowany do Angelusa, możecie sobie o moich wrażeniach poczytać TUTAJ).

 
Pisarz wydał teraz autobiograficzną książkę pt. „Sokrates na równiku".
Jest to zbiór reportaży o tym jak poszukiwał swojej rodziny. Kilka fragmentów zaprezentował podczas wieczoru. Oczywiście, kolejna pozycja doszła do mojej listy czytelniczych zachciewajek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.