Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

niedziela, 21 października 2012

Milijenko Jergovic laureatem Angelusa


Wczorajszy wieczór należał do literatury, po raz siódmy już bowiem została przyznana Literacka Nagroda Europy Środkowej Angelus. Wyróżnienie
jest przyznawane książce prozatorskiej wydanej w języku polskim w roku poprzedzającym edycję nagrody. Swój udział w konkursie mogą zgłosić wydawcy z 21 krajów Europy Środkowej. Angelus jest przyznawany publikacjom, które w wybitny sposób opisują rzeczywistość i przybliżają nam inne kultury.

W tym roku wyłonienie siódemki nie było trudne, ponieważ książki, które znalazły się w finale są wybitne. To najlepsze książki, które tak naprawdę same weszły do finału" - zauważył profesor Andrzej Zawada-jeden z jurorów.

„Tegoroczna edycja różni się od poprzednich. Pierwszym novum jest fakt, że siedem nominowanych książek należą do prozy artystycznej, nie ma w tegorocznym finale żadnej książki reporterskiej, eseistycznej. Okazuje się, że proza świetnie potrafi mierzyć  się ze współczesnością. To kolejna nowość. Do tego należy dodać, że finaliści są reprezentantami młodego pokolenia.  Również po raz pierwszy w historii nagrody Polska ma tak silną reprezentację"- dodał.

Wybór siódemki finalistów-jak wspomniał profesor Zawada- nie był trudny, tak już przy wyłonieniu laureata dyskusja toczyła się do samej gali. Ostatecznie decyzją jury, na którego czele, jak co roku, stanęła Pani Natalia Gorbaniewska, statuetka autorstwa Ewy Rossano i czek na 150 tys. zł powędrował do chorwackiego pisarza Milijenko Jergovica za książkę „Srda śpiewa o zmierzchu w Zielone Świątki”. Nagrodę w wysokości 20 tys. zł otrzymała Magdalena Petrycka za przekład zwycięskiej powieści.

„Nie potrafię mówić po polsku. Nie spodziewałem się przyznania nagrody i nic nie przygotowałem, ale mam nadzieję, że nie rozczarujecie się moją książką"- wyznał Jergović przy odbieraniu statuetki.

Jak co roku gala podzielona została na dwie części- artystyczną i oficjalną. Częścią artystyczną zajął się wrocławski Teatr Capitol. Aktorzy w krótkich inscenizacjach przedstawili fragmenty nominowanych książek, a oprawą reżyserską zajął się Tomasz Man. Wieczorną uroczystość poprowadził Adam Cywka.

Cóż, pozostało pogratulować laureatom i Wydawnictwu Czarne, które wydało zwycięską książkę.

5 komentarzy:

  1. Żałuję, że nie obstawiałam zakładów.;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się domyślałam,że on dostanie, choć przyznam,że mocno kibicowałam Magdzie Tulli. Znów została niedoceniona :(

      Usuń
    2. Ale nagrodę Gdyni dostała.;)

      Usuń
  2. O, dzięki wielkie za przypomnienie i wiadomość o Angelusie.

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.