Autorka: Krystyna Kofta
Tytuł:Fausta
Wydawnictwo: W.A.B.
Rok wydania: 2010
Fausta – czternastoletnie dziecko nocy. Ma jasną cerę,
ciemne włosy. Zaczytana w Balzaku, gdyż
świat z jego książek wydaje się być zbliżonym do jej świata. Panicznie boi się
starości. Dlatego obsesyjnie dba o swoje ciało.
Piękna Helena Lejmanowa
– matka Fausty, kobieta upadła, nieradząca sobie z życiem. Straciła
męża. By utrzymać siebie i córkę świadczy usługi erotyczne „wujkom”, których
sprowadza do domu. Alkoholiczka. Nie potrafi nawiązać relacji z córką.
Filip Fołtynowicz – ponad sześćdziesięcioletni kawaler.
Zamożny. Aktywny seksualnie. Wykształcony. Ma oryginalne zachcianki. Fausta
wpadła mu w oko.
24 maja 1978 roku. Piękna Helena spisuje umowę z Filipem
Fołtynowiczem i sprzedaje mu córkę. Matka podpisuje zgodę na ślub. Fausta ma
czternaście lat.
Bogna Wagner – pisarka. Żyje w wolnym związku z Konradem.
Chorowała na raka. Ma depresję i myśli samobójcze. Poznaje Faustę w szpitalu.
Jej pisarski zmysł podpowiada, że właśnie znalazła bohaterkę swej powieści.
Krystyna Kofta stworzyła opowieść o relacjach. Między matką,
a córką. Między kobietą, a mężczyzną. Między pisarką i bohaterami, których
tworzy. Między fikcją i rzeczywistością. To książka o próbie przekraczania
granic, walce z ograniczeniami oraz o tajemnicach, które każdy z nas w sobie
nosi.
Bogna i Fausta to dwie skrajności. Pierwsza z nich
prezentuje typ duchowy, nie dba o wygląd, a jedynie o swój intelekt. Boi się
starości dlatego ze względu na ponure widmo starczej demencji. Z kolei młoda
Fausta jest typem cielesnym, obsesyjnie dba o siebie. Boi się starości dlatego,
że odbiera ona piękno.
Bogna nie wierzy w boga, Fausta była w klasztornej szkole i
w bogu się zakochała. Nie kocha za to swojego męża, ale jest mu wierna,
ponieważ tak przysięgała przed ołtarzem.
Bogna i Fausta. Pierwsza to bohaterka wiarygodna, problem
pojawia się przy drugiej. Tożsamość Fausty jest w powieści wciąż podważana. Kto
kogo opowiada? Kto zmyśla, a kto mówi prawdę? Bogna lepi postać swej bohaterki
powieściowej ze strzępków historii, rozmów, obserwacji i wiadomości, które
zdobywa urządzając prywatne śledztwo. Fausta zwierza się Bognie, ale wyznania
jej okazują się koloryzowane. Świat
przedstawiony zaczyna się komplikować. Granice między kreacją, a prawdą
upłynniają się. Rzeczywistość, w której egzystuje Bogna zaczyna nakładać się na
fikcyjne życie Fausty, które tworzy. Wyobraźnia zostaje spuszczona z łańcucha i
efekt finalny jest zaskakujący.
„Fausta” to nie tylko powieść o kreacji i przenikaniu się
literackiego świata z rzeczywistością pozatekstową, to również zawierająca
wątki autobiograficzne historia kobiety, która walczy ze śmiertelna chorobą.
Autorka ukazuje wewnętrzną walkę pomiędzy instynktem
samozachowawczym, a depresyjnymi myślami i bezsilnością, które niebezpiecznie
popychają w stronę samobójstwa.
Nie wiem czemu ale od zawsze nie lubię czytać książek gdzie chociażby w jednym zdaniu pisze coś o chorobie. W ten właśnie sposób odłożyłam Intruza o ile dobrze pamiętam, wyczytując że główna bohaterka była chora na nowotwór.
OdpowiedzUsuńZatem i ta książka pewnie nie zawita w moje dłonie... chociażby była nie wiem jak wychwalana.