Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

piątek, 13 kwietnia 2012

43 książki w Angelusie i 30 dni z książką- dzień 12


Wczoraj ogłoszono listę 43 książek zakwalifikowanych do tegorocznej edycji Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus (o wyróżnieniu pisałam TUTAJ):

1. Androsiuk Michał, „Biały koń” /Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Białoruś
2. Bader Katarina, „Życie po ocaleniu. Testament Jurka” /Świat Książki
3. Bader-Hugo Jacek, „Dzienniki kołymskie” /Czarne
4. Balaban Jan, „Wakacje. Możliwe, że odchodzimy” /Wydawnictwo Afera
5. Bartos Grzegorz, „Rozdział zamknięty” /Oficyna Wydawnicza KANTOR KULTURA
6. Bondar Andrij, „Historie ważne i nieważne” /Biuro Literackie
7. Dorn Anne, „Obejrzyj się” /Borussia
8. Gospodinow Georgi, „I inne historie” /Pogranicze
9. Gretkowska Manuela, „Trans” /Świat Książki
10. Jagielnicka Stefania, „Samobójcy” /Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza
11. Jergović Miljenko, „Srda śpiewa o zmierzchu w Zielone Świątki” /Czarne
12. Kalicki Michał, „Jak być nikim? Poradnik dla Początkujących” /tCHu
13. Krasznahorkai Laszlo, „Wojna i wojna” /W.A.B.
14. Lipiński Andrzej, „Kalinka” /Wydawnictwo Dobra Literatura
15. Liskowacki Artur Daniel, „Skerco” /Wydawnictwo FORMA
16. Liskowacki Artur Daniel, „Murzynek B.” /W.A.B.
17. Łoziński Mikołaj, „Książka” /Wydawnictwo Literackie
18. Maślanka Wacław, „Kasztan zabija” /Wydawnictwo WCM
19. Maverick Fronda, „Persona grata czyli utopia perwersyjna” /Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu
20. Mikołajczak Mariola, „Powiedz mi swoje imię” /MAMIKO
21. Morawiecki Jędrzej, „Schyłek zimy” /ATUT
22. Morawiecki Jędrzej, „Głubinka. Reportaże z Polski” /Sic!
23. Pacholski Arkadiusz, „Niemra” /Prószyński i S-ka
24. Parys Magdalena, „Tunel” /Świat Książki
25. Pilátová Markéta, „Żółte oczy prowadzą do domu” /Good Books
26. Pollack Martin, „Cesarz Ameryki” /Czarne
27. Rankov Pavol, „Bratysława jest mała” /ATUT
28. Rudiš Jaroslav, „Grandhotel” /Good Books
29. Springer Filip, „Miedzianka. Historia znikania” /Czarne
30. Słomczyński Tomasz, „Zapytaj jeża i inne historie. 13 reportaży” /Wydawnictwo AREA
31. Sośnicki Mirosław, „Modżiburki dwa” /Wydawnictwo MTM
32. Surdykowski Jerzy, „Paradygmat” /Wydawnictwo „Austeria”
33. Ślipko Łukasz, „Pokój z widokiem na Dunnes Stores” /Wydawnictwo RB
34. Tulli Magdalena, „Włoskie szpilki” /Wydawnictwo Nisza
35. Ugrešic Dubravka, „Życie jest bajką” /Znak
36. Wagenstein Angel, „Pożegnanie z Szanghajem” /ZYSK I S-KA
37. Wedecki Witold, „Gryps prywatnego koloru. Witraż” /Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”
38. Wilk Paulina, „Lalki w ogniu. Opowieści z Indii” /Carta Blanca
39. Witkowski Michał, „Drwal” /Świat Książki
40. Wlazło Jerzy A., „Kot Syjonu” /Bullet Books
41. Wieteska Mariusz, „Pewnego dnia przyszedł do mnie” /ANAGRAM
42. Wildstein Bronisław, „Czas niedokonany” /ZYSK I S-KA
43. Zmeškal Tomáš, „List miłosny pismem klinowym” /W.A.B.

Jak widać powyżej, niewielu w tym roku zagranicznych pisarzy. Do tej pory nagrodę otrzymywali książki zagraniczne, być może w tym roku wygra polski tytuł. Mam nadzieję, że do kolejnego etapu dostanie się Witkowski, Springer, Morawiecki i Ugrešic. Trzymam też kciuki za Tulli, choć jeszcze nie miałam okazji przeczytać „Włoskich szpilek".

W tegorocznej edycji nagrody wprowadzono zmianę. Tym razem wyróżnienie zostanie przyznane w październiku, a nie jak to do tej pory bywało- w grudniu podczas Wrocławskich Promocji Dobrych Książek. „Chcemy przyśpieszyć ogłoszenie wyników tej nagrody, aby było to wydarzenie samodzielne, a nie odbywające się wraz z targami. Zarówno Wrocławskie Promocje Dobrych Książek, jak i Angelus mają już odpowiedni potencjał, aby funkcjonować samodzielnie" - mówił dyrektor Wydziału Kultury wrocławskiego magistratu Jarosław Broda.
W sierpniu jury wyłoni 14 książek, które będą walczyć o miejsce w finale.
Macie swoich faworytów?

Dzień 12- Książka, która tak wycieńczyła Cię emocjonalnie, że musiałaś przerwać jej czytanie lub odłożyć na jakiś czas

Wojciech Tochman „Dzisiaj narysujemy śmierć"

Książka jest niewielkich rozmiarów, ale czytałam ją ponad tydzień.  Tematem jest ludobójstwo w Rwandzie. Tochman pisze takim językiem, przytacza takie opowieści i fakty, że dla normalnego człowieka to zbyt wiele.

8 komentarzy:

  1. Trzymam kciuki za "Miedziankę" Springera, którego właśnie kończę. Naprawdę dobra rzecz :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sporo mam książek, które "mnie trzepnęły", bo do literatury podchodzę dość emocjonalnie i słowo pisane bardziej działa na moją wyobraźnię, niż obraz. Ergo - bardziej prawdopodobne, że się zryczę podczas czytania, niż podczas oglądania filmu.

    Wspomnę o jednej, bo do dziś przy każdym czytaniu ją odchorowuję. To "Inny świat" Herlinga-Grudzińskiego. Od dwóch lat nie pracuję w LO, więc nie muszę na razie do niej wracać, ale omawianie jej z uczniami to był dla mnie co najmniej tydzień wycięty z życiorysu. Za bardzo mną telepało - i mam wrażenie, że to się udzielało moim uczniom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie czytaj Tochmana. Jest dużo bardziej mocny, dobitny. Grudziński też mnie trzepnął, tak samo jak "Medaliony". Ale, tak jak piszesz, wiele jest takich książek.

      Usuń
  3. Mnie jeszcze żadna książka nie trzepnęła, ale czasami zdarza mi się trzepnąć książką.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, jak w zeszłym roku nie miałam wątpliwości za kim stoję i trzymam kciuki, tak w tym roku tylko wzdycham, trudny wybór.

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.