Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

wtorek, 30 lipca 2013

Miesiąc Spotkań Autorskich-Olga Tokarczuk

Powieść konstelacyjna to taki specyficzny rodzaj prozy, w którym wszystko rozpada się na miliony kawałeczków, tak jak w gwiezdnej konstelacji. Czytelnik zanurzony zostaje w wielogłosową, migotliwą narrację, która ma oddawać chaotyczność i niejednoznaczność świata. Tacy są "Bieguni", za których Olga Tokarczuk, twórczyni tej specyficznej odmiany powieści, dostała Nagrodę Nike. Kombinacje z figurą narratora i konstrukcją powieści nie są jednak dla pisarki najważniejsze, jak to wyznała podczas wczorajszego spotkania:
W powieści nie jest ważny język i forma. Pisanie to specyficzny rodzaj komunikacji, który pozwala piszącemu stać się kimś innym. Jest to rodzaj dogłębnej terapii, coś metafizycznego.
 

5 komentarzy:

  1. Ja jakoś nie mogę przebrnąć przez książki tej autorki i po paru podejściach odpuszczam sobie jej książki. Chyba ta 'chaotyczność i niejednoznaczność' mi nie pasuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale nie wszystkie są chaotyczne, "Bieguni" to szczyt takich kombinacji, ale rozumiem, nie wszystkim podchodzi taka proza, mi akurat bardzo się podoba

      Usuń
  2. Ależ chciałabym posłuchać jej na żywo! "Prawiek i inne czasy" oczarował mnie bez reszty, "Biegunów" mam, ale chemia jakoś nie zagrała, za to obecnie podczytuję "Dom dzienny, dom nocny" i ta książka póki co bardzo mi się podoba!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bliżej mi do wcześniejszych książek Tokarczuk. Póki co coś wygasło, ale jeszcze nie powiedziałam ostatniego słowa.
    Słuchałam kilka razy rozmów w radio (i raz dawno temu byłam na spotkaniu) i mogłabym słuchać pani Olgi i słuchać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie na razie na "biegunach" się skończyła. Choć te fragmenty nowej powieści są intrygujące. A słuchać to ja jej też mogę w nieskończoność.

    OdpowiedzUsuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.