Teksty umieszczane na tym blogu, są mojego autorstwa. Kopiowanie i wykorzystywanie ich w innych miejscach, tylko za zgodą autorki

poniedziałek, 18 maja 2015

O nominacjach, bo porządek musi być




Wróciłam dopiero z Warszawskich Targów Książki i miałam się z Wami podzielić kilkoma historiami, ale ogłoszono nominacje do ważnych nagród literackich, więc dla porządku wypadałoby o nich wspomnieć. 

Nominacje do Nagrody Literackiej Nike 2015:

Powieści
Jacek Dehnel „Matka Makryna” (W.A.B.)
Wioletta Grzegorzewska „Guguły” (Czarne)
Ignacy Karpowicz „Sońka” (Wydawnictwo Literackie)
Andrzej Stasiuk „Wschód” (Czarne)
Olga Tokarczuk „Księgi Jakubowe” (Wydawnictwo Literackie)
Magdalena Tulli „Szum” (Znak Literanova)
Szczepan Twardoch „Drach” (Wydawnictwo Literackie)

Poezja
Łukasz Jarosz „Świat fizyczny” (Znak)
Urszula Kozioł „Klangor” (Wydawnictwo Literackie)
Michał Książek „Nauka o ptakach” (Fundacja Sąsiedzi)
Tomasz Pietrzak „Umlauty” (Forma)
Jacek Podsiadło „Przez sen” (Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN)
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki „Kochanka Norwida” (Biuro Literackie)
Adam Zagajewski „Asymetria” (a5)

Reportaże
Piotr Nesterowicz „Cudowna” (Dowody Na Istnienie)
Ewa Winnicka „Angole” (Czarne)

Eseistyka
Andrzej Leder „Prześniona rewolucja” (Krytyka Polityczna)
Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz „Pupilla” (słowo/obraz terytoria)

Zbiór opowiadań
Sylwia Chutnik „W krainie czarów” (Znak)
Biografia
Magdalena Grochowska „Strzelecki” (Świat Książki)

Nominacje do Nagrody Literackiej Gdynia 2015:

Proza
Waldemar Bawołek To co obok" (Forma. Fundacja Literatury im. Henryka Berezy)
Michał Cichy
Zawsze jest dzisiaj" (Czarne)
Grzegorz Franczak
Kobierki"  (Lokator Media)
Wioletta Grzegorzewska
Guguły" (Czarne)
Filip Zawada
Pod słońce było" (Biuro Literackie)
Esej
Jan Gondowicz
Duch opowieści" (Nisza)
Andrzej Mencwel
Stanisław Brzozowski. Postawa krytyczna. Wiek XX" (Wydawnictwo Krytyki Politycznej)
Paweł Piszczatowski
Znacze//nie wiersza. Apofazy Paula Celana" (Instytut Badań Literackich PAN)
Robert Pucek
Pająki pana Roberta" (Czarne)
Piotr Wierzbicki
Boski Bach"  (Sic!)
 
Poezja
Piotr Janicki Wyrazy uznania" (Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza)
Natalia Malek Szaber" (Staromiejski Dom Kultury)
Agnieszka Mirahina Widmowy refren" (Forma. Fundacja Literatury im. Henryka Berezy)
Adam Pluszka
Zestaw do besztań" (Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu)
Dariusz Sośnicki
Spóźniony owoc radiofonizacji" (Biuro Literackie)

Przekład na język polski

Wiktor Dłuski
Martwe dusze", autor oryginału Mikołaj Gogol (Znak)
Hanna Igalson-Tygielska
Psia trawka", autor oryginału Raymond Queneau,
(W.A.B.)
Piotr Kamiński
Opowieść zimowa", autor oryginału William Shakespeare, (W.A.B.)
Iwona Krupecka
Dysputa w Valladolid (1550/1551)", autorzy oryginału Bartolomé de las Casas, Juan Ginés de Sep lveda, Domingo de Soto, (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego)
Bogusława Sochańska
Dzienniki", autor oryginału Hans Christian Andersen, (Media Rodzina)

Nominacje do Nagrody Literackiej dla Autorki Gryfia 2015:

Kalina Błażejowska „Uparte serce. Biografia Poświatowskiej" (Znak)
Sylwia Chutnik „W krainie czarów” (Znak)
Magdalena Grzebałkowska  „Beksińscy. Portret podwójny" (Znak)
Olga Tokarczuk „Księgi Jakubowe" (Wydawnictwo Literackie)
Ewa Winnicka Angole" (Czarne)

Przyglądam sie tym nominacjom i dziwi mnie fakt, że Magdalena Grzebałkowska nie została nominowana ani do Nike, ani do Gdyni, a przecież krytyka tak się rozpisywała o wybitnym charakterze jej książki. Nie mogę również pojąć swym małym rozumkiem dlaczego pominięto świetną biografię  Václava Havla pióra Aleksandra Kaczorowskiego oraz rewelacyjną książkę reportażową „Białe" Ilony Wiśniewskiej. Nie dziwi mnie natomiast fakt, że znowu nie został doceniony Mariusz Sieniewicz za „Walizki hipochondryka", ale, że Paweł Huelle też jest nieobecny, to dla mnie zagwozdka, przecież po wydaniu jego powieść „Śpiewaj ogrody" miała same pozytywne recenzje.
No nic, nie nadążysz za jury. Cieszy mnie za to fakt, że Grzegorzewska dostała dwie nominacje, że Karpowicz jest w finale Nike i mój ukochany Tkaczyszyn-Dycki. Kibicuje również Madzi Tulli i Filipowi Zawadzie.

Znamy również nominacje do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej:

Roman Honet świat był mój"(Biuro Literackie)
Jakobe Mansztajn Studium przypadku"(WBPiCAK)
Mirosław Mrozek Horyzont zdarzeń" (Fundacja Literatury im. Henryka Berezy)
Jacek Podsiadło Przez sen" (Ośrodek Brama grodzka – Teatr NN)
Maciej Robert Księga meldunkowa" (WBPiCAK)

A na koniec tych nagrodowych newsów, wiadomość, która mnie bardzo ucieszyła. W tym roku laureatami Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego zostali ex aequo Michał Olszewski za książkę „Najlepsze buty na świecie" oraz Swietłana Aleksijewicz za „Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka".

I tym oto miłym akcentem żegnam się dzisiaj z Wami. A o Targach napiszę, tylko niech mnie wena chwyci i zdjęcia spłyną.


2 komentarze:

  1. Pomyślisz, że ściągam z Ciebie, bo jutro u mnie o nominacjach do Nike, ale post przygotowałam wcześniej.
    Grzebałkowskiej nie nominowali, bo jej książka ("1945..") dopiero co wyszła, a tu brane są pod uwagę publikacje z 2014 r.
    Aaaaa, nie, o "Beksińskich" chodzi! -To nie mam pojęcia, ale może w przyszłym roku jej się poszczęści, albo Gryfię dostanie...
    cieszę się z nagrody dla "Najlepszych butów..."- czytałam, pisałam o tym.
    Sieniewicza mi nie żal, bo mi te Walizki nie podeszły, ale Huelle - brak nominacji- dziwi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. eheheheheh, my to w ogóle ostatnio ramię w ramię idziemy :) Właśnie zobaczyłam u Ciebie recenzję Euzebiusza, ale nawet nie czytam, bo sama jestem przed napisaniem recenzji :) poczytam po tym jak sama coś naskrobię :)
      A jeśli chodzi o nike, to czekam jak zwykle na finałową siódemkę.

      Usuń

To miejsce na wyrażenie Twojej opinii. Ja się podpisałam pod swoim tekstem, więc Ty też nie bądź anonimowy. Anonimowe komentarze będą usuwane.